Kümme soovitust eesnäärmevähi ennetamiseks

Toome teieni artikli, mis võtab ülevaatlikult kokku eesnäärmevähi ennetamise võimalused ja annab häid soovitusi ka neile, kel kokkupuude selle haigusega juba olemas. Paljuski usutakse juba seda, et haiguse efektiivne ravi on vägagi sarnane selle haiguse ennetamisvõimalustega. Neile, kes juba haigusega silmitsi, soovitame konsulteerida arstiga ja võtta ennetusmeetmed käsile ka ravitegevuse kõrvale.

 

Kümme soovitust eesnäärmevähi ennetamiseks

Originaalartikli autor Dr Joel Fuhrman M.D.

 

  1. Söö rohelist, ube, sibulat, seeni, marju ja seemneid

Rohelisel, ubadel, sibulal, seentel, marjadel ja seemnetel on väga võimas vähivastane toime. Ristõielised köögiviljad nagu brokkoli, lehtkapsas, hiina kapsas, rukola, Brüsseli rooskapsas, peakapsas, lillkapsas, redis jne sisaldavad fütokemikaale, mis stimuleerivad keha kantserogeene neutraliseeruma ning suurendatud fütokemikaalide manustamist seostatakse madalama eesnäärmevähi riskiga. Meestel, kes tarbisid nädalas vähemalt 375 ml ristõieliste köögiviljade vilju, oli eesnäärmevähi tekkimise võimalus 41% väiksem. Samuti seostatakse sibula perekonda kuuluvate köögiviljade nagu mugulsibul, küüslauk, murulauk, šalottsibul, talisibul ja porrulauk mõju vähi riski vähendamisega tänu neis sisalduvale organosulfurile, millel on vähivastane toime.

 

  1. Vähenda liha, munade ning piimatoodete tarbimist

Seos suures koguses loomsete proteiinide tarbimise ja kõrgendatud eesnäärmevähi arengu riski vahel on juba laialt levinud teave. Suurt liha, kana ja kala tarbimist seostatakse IGF-1 kõrgema tasemega veres, mis omakorda korreleerub positiivselt kõrgendatud eesnäärmevähi riskiga. Sarnast mõju on täheldatud ka suurendatud koliini tarbimise puhul (sisaldub lihas, piimatoodetes ja munades). Munad on kõige koliinirikkamad ja laiahaardelised uuringud on näidanud, et mehed, kes tarbisid rohkem kui 2,5 muna nädalas omasid 81% suuremat riski eesnäärmevähi saamiseks kui need, kes tarbisid vähem kui pool muna nädala kohta. Samuti on näha piisavalt tõestusmaterjali selle kohta, et mehed, kes hoiduvad piimatoodetest on väiksema eesnäärmevähi riskiga. Üks uuring, mis hõlmas 41 erinevat riiki leidis tugeva korrelatsiooni riigi elanike piimatarbimise hulga ja eesnäärmevähki suremuse vahel. Eesnäärme tervise huvides hoidu või limiteeri oma loomsete toidukordade arvu kahe või vähema korrani nädalas. Taimne proteiin on aga kaitsev – kaunviljad ja minimaalselt töödeldud sojatooted on need, mida seaostatakse eesnäärmevähi riski vähendamisega.

 

  1. Söö palju tomatit, eriti keedetud kujul

Mitmeid uuringuid hõlmav kokkuvõte näitas, et need, kes tarbisid rohkem tomatitoite vähendasid oma eesnäärmevähi riski 35% võrra ja nende risk haigestuda edasiarenevasse eesnäärmevähki vähenes 50% võrra. Lükopeen, mida leidub külluses eriti keedetud tomatites, on peamine põhjus selleks. Keedetud tomatites leiduv lükopeen on kergemini omastatav kui toorestes tomatites leiduv. Tomatid on üldse väga toitaineterikkad, sisaldades lisaks lükopeenile ka suurt hulka muid kaitsvaid fütokemikaalne nagu flavonoide ja antioksüdantseid vitamiine.

 

  1. Söö piisavalt kollaseid ja oranže köögivilju

Karotenoididerikaste kollaste ja oranžide köögiviljade nagu porgand, kõrvits, magus kartul, kabatšokk ja mais tarbimine on samuti pöördvõrdelises seoses eesnäärmevähiga.

 

  1. Tee vitamiinitest ja ole kindel, et sinu D-vitamiini tase on piisav

Uuringud näitavad, et ebapiisav D-vitamiini tase on seotud paljude vähitüüpide riskiga, sealhulgas ka eesnäärmevähi riskiga. Kuna päike on üks parimaid D-vitamiini allikaid, siis on vähe tõenäoline, et saaksime piisava koguse D-vitamiini päikesest ilma sellega nahavähiriski suurendamata. (On ka teadlasi, kes ei leia päikese käes oleku ja nahavähi riski vahel nii suurt korrelatsiooni kui üldiselt arvatakse, pigem on meie tubane eluviis see, mis ei taga piisavat D-vitamiini kogust päikesest). Turvalisim moodus D-vitamiini saada on toidulisandite kaudu. Eesmärgiks peaks olema D-vitamiini tase veres (25(OH)D) 30 ja 45 ng/ml vahel.

 

  1. Ära arvesta PSA testiga kui varajase avastamise meetodiga eesnäärmevähi ennetuse mõttes

Umbes 70% meestest, kel on kõrgendatud PSA (prostate-specific antigen) näit, tegelikkuses ei oma eesnäärmevähki ja paljud teadlased arvavad juba, et PSA skriining ei vähenda eesnäärmevähist tingitud surmajuhtumeid. Hoopis vastupidi, U.S. Preventive Services Task Force, American College of Preventive Medicine ja American Cancer Society ei soovita rutiinseid PSA skriininguid teha.

 

  1. Väldi lisaksvõetavat foolhapet

Foolhape on folaadi sünteetiline vorm (folaat on B9 vitamiin) ja seda sisaldub pea kõikides toidulisandites. Foolhappe manustamist on seostatud sarnaselt rinnavähiriskiga ka eesnäärmevähi riskiga, kusjuures toidust saadaval B9 vitamiinil ehk folaadil on just riski vähendav toime. Looduslikku folaati saad rohelistest köögiviljadest ja ubadest.

 

  1. Hoidu praetud toidust

Toidu kõrgel temperatuuril töötlemine nagu praadimine, grillimine võib põhjustada kantserogeenide teket. Liha töötlemisel tekivad heterotsüklilised amiinid (HCA) ja polütsüklilised aromaatsed süsivesinikud (PAH), õlides tekivad aldehüüdid, tärkliselistes toitudes ja katetes tekivad akrülamiidid. Üks uuring hindas pidevat (kord nädalas või enam) teatud praetud toodete tarbimist nagu friikartulid, praetud kana, praetud kala ja pontšikud kõrgenenud eesnäärmevähi riskiga.

 

  1. Tee trenni vähemalt 3 korda nädalas

Trenn, eriti just vastupidavustrenn nagu käimine, jooksmine, rattasõit ja ujumine on efektiivsed haiguste ennetamisvormid! Ühes uuringus leiti, et mehed, kes möönsid aktiivset sportimist vähemalt kolm tundi nädalas, olid 61% väiksemas eesnäärmevähi surma riskis, mis omakorda tähendab seda, et trenn mitte ainult ei aita eesnäärme vähki ennetada vaid aitab selle arengut ka aeglustada.

 

  1. Tarbi tsinki lisaks

Teaduslikes uuringutes on leitud, et tsink surub alla kasvajate kasvu ja kutsub esile eesnäärmevähi rakkude hävinemist. On tõendeid, et piisav tsingi tase omab kaitsvat efekti ning ebapiisav tase ja ka üleliigne tase võib eesnäärme vähki soodustada. Tsingist võivad väga palju abi saada need inimesed, kes järgivad mõnd taimset tervisedieet. Ühes uuringus leiti, et tsingi manustamine üksi ei olnud eesnäärmevähi riskiga seotud, küll aga nende meeste hulgast, kes sõid väga palju köögivilju ja võtsid juurde vähemalt 15 mg tsinki päevas olid 57% vähem riskialal kui need, kes tsinki juurde ei võtnud. Seda seetõttu, et taimsetest allikates saadav tsink ei ole meie keha poolt väga kergesti omastatav. Soovitan võtta juurde toidulisandit, mis sisaldaks vähemalt 15 mg tsinki (ja ei sisaldaks foolhapet).

 

Originaalartikkel on saadaval: http://www.drfuhrman.com/library/prevent_prostate_cancer.aspx

Kõik viited kasutatud allikate kohta on originaalartikli lõpus.